porady

PRODUKTY ZBOŻOWE POWINNY BYĆ GŁÓWNYM ŹRÓDŁEM ENERGII

Zapomniałam o cyklu, który zaczęłam dobre trzy miesiące temu. Skończyłam na trzeciej zasadzie zdrowego odżywiania i nagle mnie olśniło. Czas do tego wrócić. Przede mną jeszcze osiem artykułów na ten temat. Produkty zbożowe powinny być głównym źródłem energii, dlaczego? Ponieważ dostarczają wiele cennych składników pokarmowych. W ich składzie przeważają pierwiastki kwasotwórcze, takie jak siarka czy fosfor, dlatego też powinny być spożywane z mlekiem, warzywami lub owocami.  Składniki odżywcze jakie możemy znaleźć w produktach zbożowych,to między innymi Witamina E, witaminy z grupy B, selen, cynk, miedź, żelazo, magnez, fosfor. Dostarczają również białka roślinnego, a przeprowadzone badania epidemiologiczne wykazały, że regularne spożywanie tych produktów zmniejsza ryzyko choroby niedokrwiennej serca i niektórych nowotworów nawet o 30%.

   Wartość żywieniowa produktów zbożowych jest uzależniona od stopnia przemiału ziarna, w trakcie którego usuwane są zewnętrzne części bogate w składniki odżywcze. Mniejszą zawartością witamin i składników mineralnych charakteryzują się produkty otrzymane z wyższego stopnia przemiału, a wtedy mąka i pieczywo są bielsze a kasza drobniejsza. Warto pamiętać, że pieczywo razowe oraz grube kasze odznaczają się wyższą zawartością witamin i składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego, który jest również bardzo ważny w naszej diecie. Warto też pamiętać, że nie zawsze ciemny chleb oznacza, iż jest on pełnoziarnisty. Nie należy się też sugerować warstwą ziaren,czyli słonecznika czy dyni. Prawdziwy chleb z pełnego ziarna nie może być puszysty, ale za to nie kruszy się i zachowuje dłużej świeżość. Wybierając kasze czy ryż również lepiej jest wybrać ten ciemniejszy. Biały ryż w wyniku polerowania i łuskania otrzymuje swoją barwę, ale za to traci wszelkie wartości odżywcze.

Zapraszam serdecznie na moją stronę na facebooku! MIKROUSZKODZENIA!

. Nie należy się też sugerować warstwą ziaren (np. dyni, siemienia lub słonecznika) na wierzchu. Prawdziwy chleb z pełnego ziarna nie może być puszysty – jest raczej gliniasty i ciężki. Za to nie kruszy się i długo zachowuje świeżość. Coraz częściej sięgamy także po makaron z pełnego ziarna – tu trzeba koniecznie wczytać się w etykietę, bo kolor może być mylący (są też makarony barwione np. marchwią, szpinakiem). W sklepach jest również coraz więcej ciasteczek z mąki z pełnego przemiału. Są znacznie bardziej wartościowe niż zwykłe herbatniki

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/Jedz-produkty-pelnoziarniste-chleb-makaron-ryz-kasze-platki_38006.html?page=1&

. Nie należy się też sugerować warstwą ziaren (np. dyni, siemienia lub słonecznika) na wierzchu. Prawdziwy chleb z pełnego ziarna nie może być puszysty – jest raczej gliniasty i ciężki. Za to nie kruszy się i długo zachowuje świeżość. Coraz częściej sięgamy także po makaron z pełnego ziarna – tu trzeba koniecznie wczytać się w etykietę, bo kolor może być mylący (są też makarony barwione np. marchwią, szpinakiem). W sklepach jest również coraz więcej ciasteczek z mąki z pełnego przemiału. Są znacznie bardziej wartościowe niż zwykłe herbatniki

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/Jedz-produkty-pelnoziarniste-chleb-makaron-ryz-kasze-platki_38006.html?page=1&

Advertisements

23 thoughts on “PRODUKTY ZBOŻOWE POWINNY BYĆ GŁÓWNYM ŹRÓDŁEM ENERGII”

  1. Ciemne pieczywo jest bardzo zdrowe i pożywne, ale musimy uważać na oszukane ciemne pieczywo, które tylko w nazwie jest zdrowe, a w składnikach nie dostarcza nam wartości odzywczych albo nie wiele z nich,.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s