porady

PIJ WODĘ!

Szukając informacji na temat zasad zdrowego żywienia nie trudno trafić na informację ile powinno się spożywać wody, by organizm był odpowiednio nawodniony, by czasem nie doszło do odwodnienia. Ogólna wartość, to oczywiście 2 litry wody dziennie, jednak warto bardziej się w to zagłębić.  To, jakie jest zapotrzebowanie nasze na wodę zależy głównie od płci, a le także od naszej codziennej aktywności fizycznej oraz chorób czy ilości spożywanych posiłków. 
  Dietetycy zalecają , aby codziennie spożywać ok 2,5 litra płynów w każdej postaci. Do tych płynów zaliczamy nie tylko wodę, ale również wszelakie zupy oraz soki zawarte w warzywach i owocach. Duża ilość wody w naszym organizmie wspomaga pracę nerek, co przyczynia się do oczyszczenia naszego organizmu z odpadów metabolicznych. Brak odpowiedniej ilości wody w organizmie sprawia, że nerki nie pracują prawidłowo, a co za tym idzie toksyny zalegają w naszym organizmie.  Dodatkowo może każdy z Was zauważył, że brak odpowiedniej ilości wody powoduje pogorszenie waszego samopoczucia. Jeśli człowiek nie wypije przynajmniej tych 2 litrów wody w ciągu dnia, może czuć się znużony i osłabiony. W niektórych przypadkach występują nawet zawroty głowy i drżenie rąk. Oznacza to , że poziom elektrolitów w twoim organizmie drastycznie się obniżył. Ludzie często mylą to ze spadkiem cukru we krwi i sięgają wtedy po batonika czy inną słodką przekąskę, a wystarczy napić się wody wysoko zmineralizowanej.
ILE WODY PIĆ?
Przyjmuje się, że człowiek powinien dostarczać 1 ml wody na 1 kcal spożywanego pokarmu lub 30 ml na 1 kg (albo 1litr na 30kg) masy ciała, co w praktyce przekłada się na około 1,5 – 3,5 litrów wody dziennie. Wraz ze wzrostem aktywności ruchowej oraz temperatury otoczenia należy zwiększać jej spożycie. Możesz też podzielić swoją aktualną wagę przez 30 wtedy dokładnie będziesz wiedzieć ile pić wody dziennie.
Przykład: jeśli ważysz 60 kg to „60 : 30 = 2”, czyli powinieneś pić 2 litry wody dziennie.

CO PIĆ?  

Najlepiej wodę mineralną. Można pić rozcieńczone soki owocowe, warzywne, słabe napary herbaty, napary mięty, rumianku czy dzikiej róży. Jednak woda powinna stanowić większość wypijanych płynów. Nie należy pić większych ilości wody przegotowanej, która z zasady jest hipotoniczna i tym samym zwiększa wydalanie wody przez nerki, przyspieszając odwodnienie organizmu. Nie zaleca się także picia napojów gazowanych, gdyż znajdujący się w nich dwutlenek węgla, uwalniany w żołądku, rozciąga jego ściany. Powoduje to pobudzenie zakończeń nerwowych w ścianie żołądka, skąd bodźce przechodzą do ośrodkowego układu nerwowego. Wynikiem tego jest zahamowanie pragnienia, a także często uczucia głodu. Jest to pozorne wyrównywanie utraty wody. Wodę gazowaną zaleca się pić po zakończeniu pracy fizycznej czy zawodów sportowych, gdyż wchłania się ona szybciej z przewodu pokarmowego i nasila wytwarzanie moczu. W ten sposób przyspiesza się wydalanie niepotrzebnych produktów przemiany materii, czyli tzw. niedopałków.

 Poniżej przedstawiam zestawienie wód butelkowych
Advertisements

23 thoughts on “PIJ WODĘ!”

  1. Nigdy nie wnikałam w wodę, ja uwielbiam niegazowaną ale też mam zawsze problem, bo odczuwam smak wody i najlepiej mi smakowała chyba evian w szklanej butelce, ogólnie jak woda jest w szkalnej butelce to od razu lepiej zyskuje na smaku.

    Like

  2. Staram się pić mniej więcej 1,5 litra wody codziennie. Chociaż jeszcze parę lat temu takie ilości spożywałam może w tydzień. Dziś nie potrafię sobie wyobrazić, jak wtedy funkcjonowałam.

    Like

  3. Nie potrafię pić zwykłej wody, zastępuję ją zazwyczaj herbatą lub zupami. Mimo że nie piję za dużo, nie mam większych problemów ze zdrowiem, chociaż przed maturami i w ich trakcie piłam nadzwyczaj dużo. Wiem natomiast, że herbata odwadnia i mam problem, bo nie wiem, jak nauczyć się pić wodę z butelki. Masz jakieś rady?
    _________________
    pisane-atramentem.blogspot.com

    Like

  4. Wszystko małymi kroczkami, taka rada jest dobra do wszystkiego. Zacznij nosić ze sobą malutką wodę, by stopniowo zwiększać jej pojemność. Trzymaj butelkę wody przy łóżku, a także przy biurko jak się uczysz. Widząc ją w zasięgu wzroku będziesz po nią sięgać częściej niż dotychczas! 🙂

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s