porady

MAŁA CZARNA CZY BIAŁA?

Pierwsze ziarenka kawy pojawiły się w dalekiej Etiopii. I od momentu jak tylko pojawiła się tak zaczęła wzbudzać kontrowersje do dnia dzisiejszego. Naukowcy jasno nie potrafią jej określić jako “dobrą” lub “złą”. Ma wady i zalety. Na początku sprzedawano ją w aptekach i traktowano jak lek, aktualnie jest ogólnodostępna. Picie kawy nie ma jednoznacznego wpływu na nasze zdrowie. Kofeina zawarta w kawie nie ma nic wspólnego z cholesterolem czy też ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia udaru mózgu, chorób serca, ale faktycznie może zwiększyć tętno przy rzadkim spożywaniu tego specyfiku. Wiele ludzi przestrzega przed piciem kawy, gdyż wypłukuje wapń czy magnez z organizmu, ale trzeba przyznać, że wypijając do 4 filiżanek kawy dziennie, dzieje się to w takim bardzo niewielkim zakresie, że nie wpływa na nasze zdrowie w żaden sposób.

Jak statystyki pokazują każdego dnia ludzie na całym świecie wypijają ponad trzy miliardy filiżanek kawy dziennie. W Europie najwięcej spożywają jej w Skandynawii, gdzie  prym wiodą Finowie ( w ciągu roku spożywają 12kg tego napoju). W Polsce wypija się  około 2 filiżanek dziennie, co odpowiada 3kg na rok.

Kawa dostarcza organizmowi kofeiny, która wg. WHO zaliczana jest do substancji psychoaktywnych i podobnie jak nikotyna- należy do związków stymulujących układ nerwowy.  Kofeina wpływa na aktywność kory mózgowej, przyspiesza reakcje umysłowe, odbieranie wrażeń zmysłowych, postrzeganie czy kojarzenie. Zwiększa zdolność do koncentracji i skupienia, ogranicza zmęczenie fizyczne jak i psychiczne.  Wyniki wielu badań epidemiologicznych przeprowadzonych w ostatnich latach wykazują, że picie kawy ma wpływ na opóźnienie rozwoju chorób neurodegeneracyjnych ( Alzheimera czy Parkinsona) oczywiście nie oznacza to, że teraz mamy pić hektolitry kawy. Nie tędy droga. Kofeina zmniejsza ryzyko wystąpienia demencji w ich przebiegu, ponieważ obniża poziom enzymów odpowiedzialnych za produkcję  białka- beta-amyloidu. Obecne w ziarnach kawy kwasy: chlorogenowy, kawowy i ferulowy wykazuje silne działanie antyoksydacyjne.

Ma pozytywny wpływ na trawienie i krążenie. Ważne dla osób dbających o linie i starających się zrzucić zbędne kilogramy, kawa jest jednym z tych produktów, która przyśpiesza metabolizm i poprawia perystaltykę jelit, co w bardzo ogólnym tłumaczeniu oznacza tyle iż ułatwia wypróżniani. Kawa wpływa również na sekrecje serotoniny- hormonu szczęścia, dopaminy i adrenaliny.Dzięki temu czujemy duży przypływ energii i chęć do działania. Tak jak już wspominałam we wcześniejszych postach, wszystko powinno się przyjmować w odpowiednich normach. Kawy powinno się spożywać do 4 filiżanek dziennie, czyli do 300/400 mg kofeiny. Samo działanie kawy różnie wpływa na każdego, jest to indywidualna sprawa. Jednych pobudza filiżanka kawy, inni pija ja jedynie z przyzwyczajenia i nie czują jej działania, ale to nie zmienia faktu, że zbyt duża ilość wypitej kofeiny powoduje problemy z układem nerwowym, a dokładniej może doprowadzić do bezsenności, nadwrażliwości czy też nerwowości.

I pewnie każdemu od razu nasuwa się pytanie jaka kawę powinno się spożywać. Czarną czy może jednak białą. Już śpieszę z odpowiedzią. Kofeina, która jest zawarta w czarnej kawie jest łatwiej wchłaniana, co przyśpiesza proces pobudzenia. Czarna kawa jest łagodniejsza dla naszego układu pokarmowego, a do tego jest mniej kaloryczna i nie powoduje uczucia “ciężkości”, jak to jest w przypadku białe kawy. Jednak w porównaniu do kawy z mlekiem zawiera więcej substancji drażniących i jest bardziej kwaśna. Może to skutkować nasileniem wydzielania soku żołądkowego i podrażnieniem błony śluzowej żołądka. Zatem mała czarna nie jest polecana osobom cierpiącym na chorobę wrzodową czy nadkwaśność soku żołądkowego

Zwolennicy białej kawy podkreślają łagodniejszy smak w porównaniu do czarnego napoju. Jednak trzeba zauważyć, że dodatek mleka lub śmietanki nie tylko tworzy niezapomnianą kompozycję smaku, ale również jest źródłem wysokiej kaloryczności takiej przyjemności. Wynika to z zawartości tłuszczu, szczególnie wysokiej w przypadku bitej śmietany. Dodatkowym źródłem kalorii jest cukier-1 łyżeczka to około 30 kcal. Kaloryczność filiżanki kawy z mlekiem (w zależności od zawartości w nim tłuszczu) waha się od 40 do 70 kcal. Natomiast kawa z cukrem i bitą śmietaną, to nawet 160 kcal! Ciągle badany jest wpływ mleka na antyoksydanty kawy oraz badane są interakcje pomiędzy białkami mleka a kofeiną. Uważa się, że ze względu na powstawanie w przewodzie pokarmowym kompleksów białek i kofeiny, hamowane jest jej wchłanianie, a zatem działanie jest słabsze. Dodatek mleka do kawy, z uwagi na obecność laktozy, może stać się przyczyną uczucia ciężkości. Jednak alkalizujące właściwości mleka neutralizują niskie pH małej czarnej. Dzięki temu działanie drażniące na śluzówkę żołądka zostaje zminimalizowane.

 Także decyzja należy do Was! Ważne, by zachować umiar!
Advertisements

43 thoughts on “MAŁA CZARNA CZY BIAŁA?”

  1. Piję kawę od czasu do czasu, więc pozwalam sobie na wypicie jej z mlekiem. Nie działa na mnie pobudzająco, piję ją bardziej dla waloròw smakowych 😉
    _______________
    pisane-atramentem.blogspot.com

    Like

  2. Świetny, wyczerpujący post. Osobiście bardzo lubię smak kawy, ale nie piję jej za często. Latem zawsze sięgam po mrożoną, oprócz tego cenię sobie z ekspresu oraz rozpuszczalną. Do tradycyjnej, parzonej nie jestem przekonana.
    Pozdrawiam,
    nahumanie.blogspot.com

    Like

  3. Ech, tyle sprzeczności kryje się w kawie 😉 Dla mnie to trochę śmieszne, że w sumie ma i dobre strony, i złe – nawet ta zwykła, czarna, bez cukru.
    Kiedyś kawę piłam tylko czasem na mieście, teraz prawie codziennie robię sobie kubek rano. Czarnej bym nie przełknęła, bez cukru też nie (chociaż nieustannie próbuję się odzwyczaić), więc zalewam 3/4 kubka wodą i pozostałość uzupełniam mlekiem (bez laktozy :)) i do tego dwie, góra trzy łyżeczki cukru. Zgadzam się z tym co piszesz, że wszystko z umiarem i ja też uważam, że nie ma co przesadzać. Taka kawa, nawet prawie codziennie, to moim zdaniem nic złego, nawet z tym mlekiem i cukrem, zwłaszcza, że ćwiczę (=spalam) i np. w ogóle nie słodzę herbaty 😉

    Świetnie tu u Ciebie, obserwuję i pozdrawiam 😉
    http://www.czterydni.pl

    Like

  4. na mnie osobiście kaloryczność nie robi wrażenia, więc tym się akurat nie przejmuję. kawę lubię z mlekiem, z bitą śmietaną nie znoszę i zawsze jej unikam. teraz siedzę w domu od kilku tygodni i zakuwam do egzaminów i z tej okazji wreszcie kupiliśmy sobie ekspres do kawy do mieszkania i zwykle rano właśnie nad pyszną kawusią sobie siadamy. 🙂
    pozdrawiam serdecznie.

    Like

  5. Właśnie mi przypomniałaś, że od lat kawy nie piłam, aż się we wtorek może na taką skuszę 🙂 W Skandynawii, a zwłaszcza w Szwecji dużo piją, bo tam mają coś takiego jak fika – bez tego się nie obejdzie.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s