porady

BŁONNIK, CO TO TAKIEGO!?

Ile razy słyszeliście, że im więcej błonnika będziemy spożywać, tym szybciej pozbędziemy się dodatkowych kilogramów?  Takie bujdy można czytać w czasopismach, które polecają “diety cud”, czy nawet niektóre reklamy przekonują iż dieta zawierająca dużą ilość błonnika spala tłuszcz. Nic bardziej mylnego. Błonnik ma niesamowicie dużo zalet i faktycznie wspomaga odchudzanie, ale w nieodpowiednich proporcjach skutek jest odwrotny. Same przyjmowanie błonnika nic nam nie pomoże. Trzeba podejść do tego z głową. Spożycie błonnika na dobę wynosi: od 20-40g.Po pierwsze trzeba wyjaśnić, co to jest ten błonnik (włókno pokarmowe). Jest to grupa substancji pochodzenia roślinnego, które nie są trawione ani też wchłaniane w organizmie człowieka, a więc nie może być źródłem energii.  Mało kto wie o tym, że błonnik dzielimy na dwa rodzaje. Ten rozpuszczalny w wodzie (pektyny, gumy, śluzy roślinne, niektóre hemicelulozy) i na drugi, czyli ten, który w wodzie się nie rozpuszcza (celuloza, niektóre hemicelulozy, ligniny) Błonnik nierozpuszczalny w wodzie zostaje wydalony w takiej samej formie w jakiej został przyjęty.

Kilka zalet obecności błonnika w naszym organizmie:

  1. Poprzez pęcznienie zwiększa uczucie sytości, a tym samym zmniejsza porcje przyjmowanych posiłków.
  2. Chroni przed rozwojem nowotworu jelita grubego.
  3. Zmniejsza wchłanianie metali ciężkich i substancji toksycznych.
  4. Zwiększa kurczliwość pęcherzyka żółciowego chroniąc przed kamieniami żółciowymi.
  5. Działa ochronnie przed powstawaniem próchnicy w jamie ustnej.
  6. Zapobiega gwałtownemu wzrostowi glukozy we krwi oraz zmniejsza indeks glikemiczny posiłku.
  7. Ogranicza wchłanianie cholesterolu.
  8. Chroni przed zaparciami oraz zwiększa objętość mas kałowych.

I przyszedł czas na niekorzystne działanie błonnika:

  1.  Duża zawartość błonnika w produktach (otręby pszenne czy kasza gryczana) zmniejsza wchłanianie wapnia, magnezu, żelaza i cynku.
  2. Dieta bogata w błonnika zmniejsza przyswajalność leków, w tym środków antykoncepcyjnych.
  3. Przy dużej ilości spożywania błonnika, szczególnie tego nierozpuszczalnego w wodzie należy pić dużo płynów. W przeciwnym razie mogą wystąpić bolesne zaparcia.
Advertisements

13 thoughts on “BŁONNIK, CO TO TAKIEGO!?”

  1. Gazetowe diety cud.. i cudowne tabletki z błonnikiem na trawienie… ehhh ile sie tego człowiek naczyta i nasłucha. Warto być świadomym, szkoda ze niewielu się chce.. 🙂

    Super post!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s