porady

MLEKO- PIĆ, CZY UNIKAĆ?

Pewnie dużo naczytaliście się na temat mleka i jego spożycia. Ile jest naukowców, tyle też jest opinii na jego temat. Trudno nie zadać sobie pytania, czy owo mleko, które jest dostępne na naszych sklepowych półkach jest zdrowe, a może jednak szkodliwe.  Może jeszcze pamiętacie cykl reklam, niesamowite akcje pod tytułem: “pij mleko, będziesz wielki” Do tego panuję również powszechna opinia, iż mleka to doskonałe źródło wapnia i minerałów niezbędnych szczególnie w okresie wzrostu.

O ile podawanie dzieciom mleka jest uzasadnione ich nagłym wzrostem, o tyle dorośli nie powinni go spożywać w większych ilościach. Jeśli chcecie dziecku lub sobie “podawać” mleko tylko ze względu na obecność wapnia, to polecam inne źródła, takie jak warzywa zielone, orzechy, pestki, ziarna. Wielu ludzi ma nietolerancję laktozy, a nawet o tym nie wie. Jak to sprawdzić? Bardzo łatwo. Wypić więcej niż szklankę mleka i poczekać na reakcję organizmu. Jesteście wzdęci, opuchnięci, czujecie się słabiej, a żołądek po prostu boli? Macie odpowiedź. Jednak na taką reakcję trzeba trochę poczekać i często ludzie nie wiążą tego ze spożyciem nabiału.

Prócz laktozy zawartej w mleku, o czym wie każdy człowiek, to jedynie namiastka ludzi zdaje sobie sprawę z tego, że dodatkowym problemem jest kazeina i laktoglobulina. Te substancje mogą wywołać silną alergię lub nietolerancję.  W takim wypadku należałoby sięgać po mleko te bezpośrednio od krowy, które nie jest poddawane obróbką termicznym i zawiera sprzężony kwas linolowy, który jest zdrowy. W czasach, w których żyjemy mało kto ma dostęp do takiego mleka, a zakup wiąże się z wydaniem dużo większych pieniędzy.

Wykluczyć mleko ze swojej diety powinny osoby, które cierpią na choroby autoimmunologiczne, np. Hashimoto, cukrzycę typu pierwszego , czy też atopowe zapalenie skóry. Najbezpieczniej byłoby zastąpienie nabiału innymi produktami. Jeśli nie jesteś w stanie wyeliminować mleka ze swojej diety, to wybieraj te które mają większą zawartość tłuszczu. Im mniej tłuszczu, tym mniej witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, a co za tym idzie picie mleka już kompletnie straci sens. Co mogę polecić? Polecam zdrowy rozsądek, wszystko w umiarze jest dozwolone i zdrowe. Jeśli będziesz słuchać swojego organizmu, na pewno wyjdziesz na tym dobrze.

Pozdrawiam,

Advertisements

34 thoughts on “MLEKO- PIĆ, CZY UNIKAĆ?”

  1. Poruszalam ten temat na swoim blogu (przewodnik-po-dietetyce.blogspot.com) i widzę że mamy zupelnie inne poglady na temat picia mleka. Chyba po prostu kazdy człowiek indywidualnie musi zadecydowac czy pic mleko, zgodnie z sygnalami jakie wysyla mu organizm 🙂 Ja uwazam, ze jesli mleko komus nie szkodzi to powinien je pic, ale tak jak piszesz i mleko mozna zastapic innymi produktami 🙂

    Like

  2. Poruszalam ten temat na swoim blogu (przewodnik-po-dietetyce.blogspot.com) i widzę że mamy zupelnie inne poglady na temat picia mleka. Chyba po prostu kazdy człowiek indywidualnie musi zadecydowac czy pic mleko, zgodnie z sygnalami jakie wysyla mu organizm 🙂 Ja uwazam, ze jesli mleko komus nie szkodzi to powinien je pic, ale tak jak piszesz i mleko mozna zastapic innymi produktami 🙂

    Like

  3. ja niestety za mlekiem i jego przetworami nie przepadam. niby nie mam nietolerancji laktozy, ale chwilami właśnie tak reaguje mój organizm i wolę nie ryzykować nadmiernego spożywania tego rodzaju żywności. chyba jedynie kawę z mlekiem jestem w stanie wypić bez większych konsekwencji zdrowotnych. ;/
    pozdrawiam.

    Like

  4. na pół roku musiałam wykluczyć z diety mleko, kiedy karmiłam młodszą córkę. na co dzien nie jemy glutenu. wykluczenie mleka i jego przetworów jest w mojej ocenie znacznie trudniejsze niż mleka. jasne są zastępniki, mleka roślinne, ale strasznie brakuje jogurtów, sera…twarogu

    Like

  5. Ja niestety mam nietolerancję laktozy i zwykle mleko musiałam zastąpić roślinnymi, najbardziej smakuje mi migdałowe i kokosowe, są też dostepne mleka bez laktozy które smakują prawie tak samo jak te zwykłe więc jest czym zastępować 🙂

    Like

  6. Ja do owsianki czy pieczenia/gotowania używam tylko i wyłącznie mleka roślinnego. Czasami piję trochę kawy rozpuszczalnej ze zwykłym mlekiem w pracy – i to tyle. Planuję kiedyś odstawić mleko krowie na dobre 😀

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s